Monday, May 30, 2011

gagal...lagi~

Assalamualaikum..

ye,ak gagal lagi
n kali ni lagi teruk
sbb ak kn repeat the whole year
xleh nek tahun mcm kwn2 yg len

sedey
sangat...

tp ak cube
tuk think p0sitively as i can
ak da usaha habis2 san rasenye mse reseat bru2 ni
tapi....still xdapat jugak
mungkin rncngan Allah tuk aku lain
mungkin kejayaan ak dtg lmbt sikit berbanding 0rg lain

*perlu kuat n tabahkan hati*

Sunday, May 22, 2011

exam

Assalamualaikum..

0k,ak malas nk smbung citer pindah umah tuh
biarlaa tergantung cenggitu jer~haha
*giler pemalas

bes0k 24/5 ak exam
exam reseat p0sting internal medicine
pagi s0k ader paper OBA(one best answer) & KFQ(key-featured question)
petang lak written 0sce (yg ak citer ade stesen2 tuh,tp tuk written tade examine patient)

luse lak exam clinical 0sce
time nih bru ader stesen2 tuk examine patient

harap sangat dipermudahkan kali nih..
InsyaAllah,setiap kesusahan pasti ade kemudahan :)

Wednesday, May 18, 2011

pindah rumah

Assalamualaikum..

khamis baru2 nih ak dpt k0l dari 0rg pejabat
sbb b4 nih kit0rng ader wat rep0t sal ker0sakan umah
dinding b0c0r,kuar air kal0 ujan
bilik ak aa plg teruk..
abes basah dinding n air btakung bwh katil kal0 ujan
n dsebabkan tuh byk giler kulat naik kat dinding *geli weyy
da lame wat aduan,bru time nih d0rng bertindak..

then akak pejabat tuh suh kit0rng pindah
dia suruh kemas2 brg mlm tu jgk,es0k nye mmg kn pindah
senang n sdap je dia ckp
dak uma ak dh laa 2 0rg ader kat kg lagi
ak try la bgtau akak tuh sal nih
n dia juz suh kit0rng pakat2 kemas brg mereka yg 2 0rg nih
brg nnt 0rg pejabat akn tlg angk0tkan kai l0ri kecik
lagi skali..sng je d0rang ckp *byk giler k0t brg O_o

then,nk xnk tpakse laa stuju
0rg pjabat smngt giler nk agktkan brg pg tuh jgk
terutamenye yg lelaki2
dsebabkan ak n kwn ader kelas pg tuh,s0 mtk laa d0rng dtg k0l 2 pas jumaat

pastu kemas laa brg2 yg sgt amat byk
ngan buku2 yg time blaja kat ind0n dulu byk giler k0t
akhirnye b4 k0l 2 kit0rng da abes kemas barang tuk 5 0rg
termasuk laa brg 2 0rg kwn ak yg kat kg skang tuh
penatnye t0ksah ckp laa..

tggu punye tggu punye tggu punye tggu
btg id0ng 0rg pjbt tuh lgsung xnmpk
k0l k0l pjbt x agkat..last2 da nk k0l 4 k0t
tpkse laa kit0rg pegi pjbat nk tny sal nih
*kit0rng duk luar,s0 nk pegi pjbt tu agk mls gak laa O_o

smpai sane akak tu ckp l0ri nk agk0t brg kit0rng tuh xcident
xcident dpn bngunan tmpt kit0rng tnggl
*lgsung xl0gik sbb wktu kit0rng turun td tade pape xcident blaku p0n
akak tu ckp nape x k0l je pjbat
kit0rng gtau laa da byk kali k0t k0l tade 0rg agkt
b0ley pulak dia kate tep0n r0sak
*pdhal masuk je line bile k0l..xpaham bet0l ak O_o

then tggu lagi..d0rng xsmpai2 p0n
sampai k0l bape tah dgr ader s0re mkcik2 kat luar umah
d0rng ckp dtg nk agk0t brg kit0rg
biar betik !!!
mkcik2 k0t..brg da laa byk~kesian giler
lelaki2 yg kat pjbt yg smngt giler nk agkt brg tu lgsung tade
*sab0r je laa

bl0k yg kit0rng duk skang ni bl0k A,tingkat 3
kn pindah ke bl0k B..tingkat 6 plak tuh
agk0t laa sume brg yg byknye tuuhh..peti ais,mesin basuh bagai
then pegi laa ke bl0k B yg kit0rng bakal masuk tu
dgn hasrat tuk setel sume2 brg n kemas
n tau x pe yg berlaku??




teeeetttt..nnt aa ak sambung
da mls nk taip~haha


p/s: ak da l0ngcase ptg td ;) mggu depan da stat exam~

Sunday, May 15, 2011

sekadar peringatan bersame

Assalamualaikum..

ni sume ak qu0ted drp 0rg
sekadar ingatan & peringatan
sm0ge kite tdk lupe & lalai :)


1) KENAPA AKU DIUJI

QURAN MENJAWAB :
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," ("I am full of faith to Allah") sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan, sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta."
(Surah Al-Ankabut ayat 2-3)

2) KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAMKAN

QURAN MENJAWAB :
"Boleh jadi kamu membenci sesua tu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
(Surah Al-Baqarah ayat 216)

3) KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

QURAN MENJAWAB :
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
(Surah Al-Baqarah ayat 286)

4) KENAPA RASA FRUSTASI?

QURAN MENJAWAB :
"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman."
(Surah Al-Imran ayat 139)

5) BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

QURAN MENJAWAB :
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"
(Surah Al-Baqarah ayat : 45)

6) APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI?

QURAN MENJAWAB :
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari org2 mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka... "
(Surah At-Taubah ayat : 111)

7) KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

QURAN MENJAWAB :
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal."
(Surah At-Taubah ayat 129)

8) AKU TAK DAPAT TAHAN!!!

QURAN MENJAWAB :
"... ..dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir."
(Surah Yusuf ayat 12)

~InsyaAllah,sama2 muhasabah diri :)

Wednesday, May 11, 2011

kuat ! kuat ! kuat !

Assalamualaikum..

aku rase semakin rapuh n lemah akhir2 nih..
hari ni saje da byk bazir air mate
cepat nau rase sedih
ak xkuat, ya Allah

byk je rase dugaan sepanjang reseat nih
patient kat ward nye,mslh2 kecik ngan kwn2
kdg2 smpai 0ne time tuh rase cam lemah sgt
mcm xkuat je nk g0 0n..

luaran nmpk bese je,dalam Allah je yg tahu aku cemane
saat ak rase xsmngt,lemah..ak salu tetapkan lam hati yg Allah ade ngan ak
dia tgh tng0k ak,mcm mane ak hadapi ujian yg DIA bg
n ak salu tetapkan lam hati yg ujian2 ni mmg sume ak mmpu hadapi
pastu baru aa rase tenang sikit

ya Allah...
bantu ak spnjg reseat nih
tnggl lagi 2mnggu
permudahkan n lancarkan laa segalanye
kuatkan ak spye ak xmudah lemah semangat
ak nk naik tahun,ya Allah!

p/s: bile ak sedih,ak salu ingat ummi...rindu giler~

Thursday, May 5, 2011

hari ibu

Assalamualaikum..

dengar2 0rang kate hari ibu 8mei..ahad nih la kan
sume duk sibuk pk nk beli adiah ape kat mak2 msing2
asal hari ibu je nk beli hadiah kan..
ak p0n xtau sgt sejarah hari ibu nih
adekah hari ibu nih same sejarahnye ngan hari valentine 0r etc?

tp kal0 ik0tkan..
xperlu hari ibu ni p0n xpe kan
xsmestinye hari ibu ni je kite nk ingt ibu kite,
nak beli hadiah kat ibu kite,
nak sayang2 ibu kite

spat0tnye hari2 p0n kite b0ley buat mcm tuh
tp bab2 beli hadiah tu bg yg mampu je la kan ;)
*cam ak ni xmampu la weyy

ibu kite xharap p0n nk dpt hadiah2 tu sume
cukuplaa bg dia bile kite jd ank yg baik,
ank yg s0leh n s0lehah buat d0rng
xsakitkan hati dia,h0rmatkan dia,bahagiakan dia,d0akan dia tiap2 kali smyg...en0ugh k0t

besar kan jase ibu kat ank2..
bg ank p0mpuan,bile d0rng sndiri jd ibu baru d0rng akn tau cemane..
susah payahnye nk mngandungkan ank,mlahirkan n mbesarkan ank
ngan mcm2 karenahnye t0ksah cakap laa
xcaye g tnye mak msing2

tp ibu kite ttp sabar,ttp sayang kite
dia xpenah biarkan kite..bg kite mkn,cukup keperluan
smpai laa kite besar n bjaye~huu
sbb tu la d0se derhake kat mak sgt2 laa besar
n redha Allah tu tletak pade redha mak ayh

s0..
hargai laa mak k0rang selame d0rng masih bernafas kat tas dunia nih
berbakti laa sebanyak mngkin tuk d0rang
jgn laa sekali2 mnderhake kat d0rng
kite xlayak weh nk buat cmtu kat d0rng..

kal0 sesetengah 0rg tu,hari2 b0ley sms bf/gf
pe kate kal0 hari2 sms mak pulak
tnye kabar d0rang,tnye tgh buat ape..
msti bahagia mak2 k0rang ;)


"Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibubapanya ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan)"

[ Luqman 31: 14 ]

Sunday, May 1, 2011

mampukah aku..

Assalamualaikum..

takut aa bile pk mase depan
bimbang sume ader..
xtau lagi ak cemane es0k2
nk2 bidang ni bkn senang
kn bersungguh2 baru mnjadi..

Allah melihat usaha,bkn hasilnye..
ak ni bkn laa jenis yg berusaha sangat
mudah mnyerah pade rase malas,mengant0k..
Allah bg ganjaran atau balasan tu setimpal ngan usaha kite
sbb ni aa k0t ak gagal p0sting baru2 nih..
xcukup berusaha lagi~huu

blk baru nih ader bercakap nga umi sal nih

AKU: takut aa,mi~takut xleh naik 4th year nati..

UMMI: nk tak0t ape..yg penting kite buat keje kite,USAHA~Allah nk bagi xmb0h bagi terserah laa..DIA tahu blake mane h0k baek tuk kite..DIA h0k wat kite,DIA tau la..ummi d0k heran lgsung kalu akak gagal p0n,asalkan akak ushe d0h~mcm ustaz lam tv kab0 baru nih..ustaz ni wat perumpamaan~kalu kite mit0k biskut ngan Allah,xsemestinye Allah bg biskut ke kite..mgkin kali ni Allah bagi lempeng pul0k..bkp?mgkin sbb nati kalu kite mkn biskut tu,kite sakit per0t..Allah tahu blake,d0ks0h bimbang laa..kite wat keje kite,keje Allah kite xs0h campur..dh ushe d0a,tawakal~

AKU: ~~

Ya Allah,bantu aku..
beri aku yg terbaik
InsyaAllah,aku akn terima semuanya~